Centrala telefoniczna jest jednym z wielu obszarów usług znajdującym się w ofercie naszej firmy od 30 lat. Firma od początku swojego istnienia związana jest z branżą telekomunikacyjną. Jesteśmy specjalistami od montażu elementów centrali telefonicznej oraz serwisowania. W przestrzeni siedziby znajduje się jednak wyjątkowy eksponat łącznicy telefonicznej, nie na sprzedaż. Tym razem będzie połączenie z epoką PRL.
Centrala telefoniczna – co to takiego?
Centrala telefoniczna jest zespołem urządzeń służącym do łączenia abonentów sieci telekomunikacyjnej na czas wymiany informacji. Współczesna centrala jest w pełni zautomatyzowana. Działanie, przetwarzanie i przesyłanie danych są w pełni cyfrowe. Nowoczesne centrale telefoniczne wykorzystują zaawansowane technologie min. VOIP, aplikacje wspierające pracę infolinii, nadzór nad trasowaniem połączeń itp. Z ofertą usług związanych z zaawansowaną technologicznie telekomunikacją można zapoznać się kontaktując się z naszymi specjalistami w tej dziedzinie.
Połączmy się z poprzednią epoką
Tymczasem, przenieśmy się w czasie. Pierwsza ręczna centrala telefoniczna została uruchomiona w 1878 roku w New Haven. Konstruktorem tego urządzenia był Almon Strowger. Umożliwiało ono przeprowadzanie dwóch rozmów jednocześnie. Ciekawostką jest to, że Amerykanin był przedsiębiorcą pogrzebowym. Telefonistki w ówczesnym czasie łączyły rozmowy telefoniczne ręcznie. Prawdopodobnie, konkurencja Strowgera przekupiła łączniczki. Klienci, którzy dzwonili do jego zakładu pogrzebowego byli przekierowywani do konkurencyjnych firm. Almon Strower tracił klientów, dlatego zaczął działać. Był bardzo kreatywny i przedsiębiorczy. I tak powstała pierwsza łącznica telefoniczna…
Centrala telefoniczna z czasów PRL
W przestrzeni naszej firmy stoi wyjątkowa, analogowa centrala telefoniczna w postaci łącznicy. Ten zabytkowy model wyprodukowano w 1977 roku przez polskiego producenta Telekom-Telemor. Model CB-20/40 zachwyca do dziś swoją formą pod względem wizualnym. Dodatkowo imponuje również stanem technicznym.
W czasach PRL dzięki niej łączono rozmowy pomiędzy abonentami w małych miejscowościach. Łączenie polegało na zestawieniu drogi połączeniowej (toru akustycznego) pomiędzy rozmówcami znajdującymi się w różnych lokalizacjach. Urządzenie spełniało także funkcję przełącznicy, która fizycznie zestawiała połączenia pomiędzy strefami abonentów. Tego typu urządzenia realizowały łączność telefoniczną do połowy lat 90-tych.
Skąd się wzięła zabytkowa łącznica telefoniczna w naszej firmie?
Otóż, na początku lat 90-tych, kiedy w Polsce rynek telekomunikacyjny zaczął przechodzić głębokie przeobrażenia, rozpoczęła się gwałtowna wymiana sieci. Centrala telefoniczna w tamtych czasach była dynamicznie automatyzowana. Nasza firma brała udział w wielu likwidacjach stanowisk obsługiwanych ręcznie przez telefonistki. Łącznica prawdopodobnie pochodzi z małej miejscowości, gdzie nasycenie telefonami było niewielkie.
Podsumowując, ten unikalny mebel znajdujący się w siedzibie Cetel-Serwis Sp. z o.o., każdego dnia przypomina nam o początkach naszej działalności. Ale nie tylko. Jest świadkiem rozwoju naszej firmy, źródłem wspomnień z czasów PRL. Przede wszystkim jest namiastką pamięci o naszych współpracownikach, których już z nami nie ma.